fredag 26 augusti 2011

Focaccia och sommar igen

Vilket underbart väder det har blivit igen! Sommar på nytt! Passar ju perfekt när det blir helg. Får passa på att njuta lite av de sista varma strålarna innan hösten kommer på allvar.


Älskar, som ni säkert vet, mackor och focaccia är ett av favoritbröden. Jätteenkelt att göra också.


Focaccia


6 dl vatten
50 gr jäst
2 tsksalt
1/2 dl olivolja
1 1/2 l vetemjöl

Topping:
1/2 dl olivolja
och om så önskas
2 kvistar färsk rosmarin, soltorkade tomater, oliver, fetaost
lite fingersalt

Rör ut jäst och vatten. Tillsätt olivoljan och arbeta in mjölet till en smidig, kladdig deg. Låt jäsa i 30 min.
Häll ut degen på en plåt med bakplåtspapper och tryck ut den cmtjockt över pappret.
Stryk ut olivoljan över degen och tryck små hål med fingertopparna. Fördela kryddan, tomaterna (el fetaosten el oliverna) över degen och strö på fingersalt.
Jäs brödet ytterligare i 30 min och grädda det sedan gyllenbrunt i ugn, 200 grader, 25-30 min.





I helgen ska jag prova ett roligt recept på mjuk kaka som jag hittat i en mattidning. Kan antingen bli en succé eller en flopp. Ska även baka ett säkert kort som inte går att misslyckas med så vi i alla fall får något att fika med :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar