torsdag 11 augusti 2011

Hallon

Vi har tänkt att skaffa hallonbuskar antingen i höst eller i vår. Så i kväll har vi varit ute och kollat var exakt vi vill ha dem och hur mycket vi ska ha. Hela familjen älskar hallon så det kommer nog gå åt en hel del :). Det som vi också funderar på är om vi ska ha ett par buskar hösthallon också. Den sommarbuske som vi funderar på är mormorshallon. Jag har läst lite forum och den sorten verkar många rekommendera. Ska nog prova med den.

När vi var borta förra veckan så var vi bl a till min sambos mormor och morfar. Där plockade vi massor av hallon. Det har nästan blivit en liten tradition, att vi alltid åker upp och hälsar på när hallonbuskarna kryllar av hallon. Så när vi kom hem igen kokade jag bl a drottningssylt (hallon och blåbär). Hade sådan tur att vi hade en påse blåbär i frysen för jag tycker drottningssylten är den godaste sylten.

Drottningssylt


Drygt 1 kg bär (jag brukar blanda hälften blåbär och hälften hallon)
1 kg syltsocker

Blanda ihop och koka i 2-5 minuter.

Passar perfekt till pannkakorna med en klick grädde.



Jag tycker all sylt förutom lingonsylten blir bäst om man kokar sylten på syltsocker och inte vanligt socker. Blir lite fastare vilken jag tycker är bättre. Dock tycker jag att lingonsylten på morgongröten ska vara lite mer lös :).

1 kommentar:

  1. Jag tänkte också köpa några hallonbuskar så detta var ett bra tips! =) Kram Johanna

    SvaraRadera