tisdag 21 juni 2011

Jordgubbssylt och jordgubbssaft

I dag for några grannar och vi och plockade jordgubbar. Det var riktigt kul och vad fort det gick :). Plockade snart ihop några burkar. Väl hemma gjorde jag sylt och saft.

Jordgubbssylt


2 kg rensade jordgubbar
2 kg syltsocker

Hacka eller mosa jordgubbarna. Blanda bär och socker. Koka upp under omrörning. Låt koka 2-5 minuter.


Låt svalna och fyll sedan burkar. Jag förvarar alltid sylten i platsburkar för då kan man frysa dem.

Jordgubbssaft


4 liter rensade jordgubbar
1,2 liter socker

Jag kokar alltid saft i min saft-maja som jag fick för flera år sedan. Då sköter det sig självt och man tappar bara ut saften genom en slang.


Jag tappar alltid saft på plastflaskor så jag kan frysa även dem.

Jag fick ihop ca 3 liter saft och drygt 3 liter sylt.


Lite saft och sylt sparade jag dock i kylen.


Nu kan vi avnjuta egen saft och sylt långt in i vinter. I alla fall sylt. Saften ska förhoppningsvis gå åt i sommar när vi måste svalka oss i hettan :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar