måndag 27 juni 2011

Nybakat bröd

I dag bakade jag jättegoda frallor. Innehåller både linfrön och solrosfrön vilket gör att det blir lite mer tuggmotstånd. Det enda problemet kan vara om man har överfullt kylskåp som vi oftast har :). Frallorna ska nämligen kalljäsa i kylen i åtta timmar. 

Morgonfrallor med keso och frön

12 frallor

Degen
50 gr jäst
5 dl kallt vatten
250 gr keso
1/2 dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1 msk honung
1 tsk salt
3 dl dinkelflingor
ca 10 dl vetemjöl

Pensling
Vatten

Garnering
Blandade frön, t ex sesamfrön och linfrön

Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av det kalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet, keso, linfrön, solrosfrön, honung och salt. Rör ner dinkelflingor och mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen och arbeta degen kraftigt ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Låt den lösa degen jäsa under bakduk ca 40 minuter.

Stjälp upp degen på mjölad arbetsbänk. Vik ihop den 2-3 ggr. Knåda inte. Dela degen i 12 jämnstora bitar. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper. Täck med bakduk och ställ plåten i kylen över natten eller i ca 8 timmar. 


Sätt ugnen på 250 grader. Ta plåten ut kylen och låt den stå i rumstemperatur till ugnen är varm. Pensla frallorna med vatten och strö över frön. Ställ plåten mitt i ugnen och sänk temperaturen till 225 grader. Grädda ca 15 minuter. 


Har precis ätit upp en av frallorna. Supergoda! Lite hård yta vilket jag älskar. 


Nu ska jag slänga mig över en trave bakböcker som jag lånat. Får se om jag hittar något som låter gott :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar