onsdag 25 maj 2011

Borta

Ibland är väl datavärlden bara så frustrerande. Har inte kommit in på min blogg på ett par dagar så det är därför jag inte synts till här, men nu använder jag en annan webbläsare, så nu går det igen :). 

Bakade gott frukostbröd här om dagen. Bakade det ibland förut, men nu var det längesen. 

Grahamsbröd

50 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk honung 
8 dl grahamsmjöl
5-6 dl vetemjöl special

Smält smöret och häll i mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Dela jästen i en bunke. Rör ut det med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, honung, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Rulla 15-20 bollar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs ytterligare 30 minuter. 

Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader.


Går jättebra att frysa. Men det finns väl inget godare än nybakat bröd. 


Älskar Brieost och det passar perfekt på det nygräddade bullarna. I bakgrunden skymtar en Babybel som jag norpat av vår dotter :). Hon har alltid med sig en Babybel i matsäcken när det är utflykt på dagis :). 

I dag låg en ny trädgårdstidning i brevlådan. Så nu i säng och inspireras :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar