fredag 6 maj 2011

Schackrutor

När jag var liten älskade jag schackrutor och det gör jag än i dag :). De bara smälter i munnen. Bakade det för ett tag sedan och fryste in.

Schackrutor

ca 60 st

Mördeg utan ägg
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
200 gr smör

Smaksättning
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda mjöl, socker och smör. Om degen verkar kladdig, låt den vila övertäckt i kylskåp minst 30 minuter.

Dela degen i två delar. Blanda den ena delen med vaniljsocker och den andra med kakao.
Dela den ljusa och den mörka delen i två delar. Rulla ut de fyra bitarna till ca 1 1/2 cm tjocka längder. Lägg en ljus längd bredvid en mörk, en mörk längd ovanpå den ljusa och en ljus ovanpå den mörka. Tryck till dem lite.


Svep in rullen i folie och lägg den kallt att hårdna, ca 1 timme. Skär dem i 3-4 mm tjocka skivor. Grädda dem mitt i ugnen i 7-10 minuter på 175-200 grader.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag heter Matilda och går på strandskolan. vi har en uppgift i skolan att skriva om ett recept och jag valde schackrutor eftersom det är min favoritkaka! Och jag undrar om jag får använda din bild på schackrutorna i mitt recept?:)

    SvaraRadera