söndag 22 maj 2011

Bullar i stora lass

I veckan bakade jag både vanilja vaniljbullar och Rimbobullar. Tycker det är ganska smidigt att baka bullar och ännu smidigare är det att ta upp en påse ur frysen när man får oväntat besök :). Har aldrig bakat Rimbo-bullar förut, men det gick riktigt bra. Receptet på vanliga bullar hittar du här.

Rimbobullar

20-25 bullar

25 gr jäst
2 dl kall mjölk
200 gr rumsvarmt smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning

75 gr smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Pensling

1 ägg

Garnering

1 dl florsocker
1 msk vatten
några bitar choklad

Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda till jästen löst sig. Klicka ner smöret i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta ihop det så degen blir smidig.

Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40x40 cm, på lätt mjölat bakbord. Skär ut fyrkanter som är ca 8x8 cm.

Rör ihop fyllningen och lägg en klick fyllning på varje bit.


Vik ihop de fyra hörnen Över fyllningen och tryck till lite.


Lägg bullarna i formar (jag använde aluminiumformar) och ställ dem på plåtar. Låt jäsa ca 2 timmar.

Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 6-8 min på 250 grader.

Låt bullarna kallna utan bakduk.


Vispa ihop florsocker och vatten och smält chokladen. Glasera bullarna.


De blev helt underbart goda! Tycker vaniljbullar ligger i bulltoppen, men det gör dessa också kan jag säga :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar