onsdag 4 maj 2011

Nya fruktträd

I helgen planterade vi två nya fruktträd. Tidigare har vi bara haft ett körsbärsträd som vår dotter fick i doppresent av hennes mormor och morfar.


Snart kanske det blommar lite. Är så fint med stora fina körsbärsträd som står i full blom. Det får vi dock vänta på i några år till. Vi får hålla till godo med några få fina blommor :).

Vi tyckte dock nu att det var dags att plantera några till. Det fick bli ett plommonträd som min mamma och pappa köpte till vår son i doppresent och ett äppelträd.

Plommonträdet blev ett Victoria-träd. Det är en väldigt vanlig plommonsort i Sverige. Det blir rödvioletta plommon med ljusgult fruktkött. Jag tycker de är jättegoda.


Äppelträdet blev ett Åkerö. Jag har bestämt att vi ska ha tre äppelträd; Åkerö, Discovery och Aroma. Jag har läst i tidningar om vad experter tycker och om frukternas olikheter och bestämt mig för dessa. Vi börjar dock med med ett och ser hur det klara sig.


Problemet med vår tomt är att där jag vill ha våra fruktträd så är det väldigt surt och det tycker inte träden om. Vi har därför hört oss för hur vi på ska göra när vi planterar träden för att de ska ha så stor chans som möjligt att klara sig utifrån dessa förutsättningar. Stort planteringshål, grus i botten format som en kona, en "liten kulle" där trädet står och stöd. Så nu är det bara att vänta och se hur det går. Får verkligen hoppas att det blir bra, så vi kan ha en liten fruktträdsavdelning där vi vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar