onsdag 30 mars 2011

Bullar i stora lass

I dag har här bakats bullar. När man har många barn i släkten och bland vänner är det bra att ha ett lager i frysen :).

Bullar

Degen
150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst för söta degar
1/2 tsk salt
1 dl socker
14-15 dl vetemjöl

Fyllning
75 gr mjukt smör
4 msk socker
1/2 msk vaniljsocker

Penslig
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Dela sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite degspad. Tillsätt resten av degspadet , salt, socker och nästan allt mjöl. Spara lite till du ska baka ut degen. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna. Jag använder alltid maskin när jag bakar bullar, men det går bra för hand också, eftersom degen inte ska knådas något längre. Jäs degen under bakduk i ca 30 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Gör två delar och knåda dem smidiga. Kavla ut varje del till en rektangulär kaka, ca 25x45 cm. Lilltjejen kavlade sin egen bulle.



Bred ut hälften av fettet på varje kaka och strö över socker och vaniljsocker.
Vik kakan dubbel. Skär ca 1 cm tjocka stavar.


Tvinna varje stav och snurra ihop den till en bulle.



Lägg varje bulle i en bullform på en ugnsplåt. Minibagarn var med och hjälpte till att lägga ut alla formar i glada färger.





Jäs under bakduk ytterligare 30 min.

Penla bullarna och stö över lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen på 225-250 grader i 5-8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.



Jag tycker vaniljbullar är så gott! Godare än kanelbullar! Men brukar ibland variera mig och ta kanel. Då tar man bara 1 msk kanel istället för 1/2 msk vaniljsocker i fyllningen.

Nu har vi bullar till alla vårens bullkalas. Måste snart vårinviga lekstugan med ett saft- och bullkalas. Packa en korg full med bullar och saft och duka upp i lekstugan. Vår dotter längtar så! Och jag med! :)

Nu ska jag ta med mig några bullar och gå ut till övriga familjen så de kan få smaka på nygräddade bullar.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar