fredag 18 mars 2011

Så goood kaka!

När det kommer bakslag i vädret är det skönt att vila ögonen på ett gäng tulpaner. Är en underbar blomma! I dag köpte jag ett gäng till min dotter i hennes älsklingsfärg - Lila. Livade upp oss båda!


Till kvällsmat blev det maträtten som många av oss äter på fredagar; tacos. Vi äter inte det särskilt ofta, men när man väl äter det så är det väldigt gott, det tycker vi alla. Men varje fredag skulle nog bli för mycket :).

Till efterrätt hade tjejen och jag bakat en så god kaka. En chokladkaka med kokostoscatäcke. En kaka som blivit en favorit hos alla i familjen.

Chokladkaka med kokostoscatäcke

Botten
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
100 gr smält smör

Täcket
40 gr smör
1 dl socker
3/4 dl grädde
1/2 dl ljus sirap
100 gr kokos

Vispa äggen och sockret pösigt. Blanda resterande ingredienser till botten förutom smöret och blanda sedan i det i ägget och sockret tillsammans med smöret. Häll i det i en rund form med löstagbara kanter. Ha gärna bakplåtspapper i botten på formen så att inte kakan fastnar.



Grädda kakan mitt i ugnen i drygt 15 min på 200 grader.
Ställ kakan att svalan en aning, annars åker toscan igenom kakan och lägger sig på botten.



När kakan svalnar kan du röra ihop ingredienserna till täcket och koka ihop det till en tosca. Bred sedan försiktigt ut det över kakan. Grädda mitt i ugnen ytterligare 10 min.



Servera gärna med hallon och en klick grädde. Mumma!!!



I morgon skulle det bli flera plusgrader och sooool! Hoppas på det! Då får vi fortsätta vår skottning och sitta med näsan i vädret.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar