söndag 27 mars 2011

Pelargon

I fredags var jag på trädgårdsmässan i Stockholm. Var så mysigt och inspirerande att gå där bland alla experter och amatörer, blommor, lökar, trädgårdsmöbler och kläder.

Jag köpte bl a ett par pelargon-sticklingar.


En Mårbacka Tulpan och en Rödrosen Johanna. Jag älskar Mårbacka-pelargoner. Så fina! Nu ska det bli kul att prova en annan variant än den vanliga. Blommorna såg precis ut som små tulpaner.
Rödrosen Johanna hade stora fina röda blommor. Egentligen tycker jag mer om rosa och vitt, men den var så fin!

Efter max 2-3 dagar efter att man köpt sticklingen ska man plantera om den i större kruka, så i dag planterade vi om dem. Som vanligt hade jag experthjälp :).

I botten på krukorna brukar jag lägga lite tidningspapper för att hålla jorden på plats.



Vi planterade om dem i vanlig pelargonjord.



Efter nyplanteringen vattnade vi lite lätt och ställde dem ljust en bit in i vardagsrummet vid de stora fönstrerna, eftersom de vill stå ljus men inte i direkt solljus.

De första 4-8 veckorna  får vi plocka bort de blomknoppar som kommer så inte all kraft går åt till att blomma istället för att växa. Efter det kan de gärna få blomma hur mycket som helst :).
1-2 ggr kan man även nypa av toppen så blomman grenar sig. Då blir den ännu finare.

Min pelargonsamling i vardagsrummet blir bara grönare och grönare.



Ser fram emot när vi kan flytta ut dem på andra sidan fönstret. Ska bli så kul att se de blommor som jag fått och köpt nu i vår.

På mässan köpte jag även en liten present till barnen som kommer passa perfekt i blomkrukan som vi brukar ha vid lekstugan.



Där kan den sitta och hälsa alla små besökare välkomna in :).

Hoppas ni får ett bra avslut på denna veckan och en bra start på nästa! Här snöregnar det. Det gör ju inte så att vårkänslorna slår bakut direkt :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar