måndag 21 mars 2011

Hemmagjord lingonsylt

Vår frys har skrikit tom efter lingon en längre tid nu och så i dag när jag och barnen var hos min morfar fick vi fyra liter lingon. Så när vi kom hem så kokades det lingonsylt. Hur enkelt som helst, bara man har lingonen :).

4 liter lingon
ca 12 dl socker
ev en skvätt vatten

Rör ihop lingon och socker. Häll med en skvätt vatten om det blir torrt i botten.



Låt det sedan koka 5-10 minuter och så har man god hemmagjord lingonsylt en tid framåt. Perfekt på morgongröten!




Till middag serverades det i dag laxpudding. En av min sambos favoriträtter. Ganska enkelt att göra och sköter sig självt i ugnen.

Laxpudding

4 -5 port

400 gr lax
8-10 medelstora råa potatisar
ca 1 dl hackad dill
1 gul lök
3 ägg
4 dl mjölk
1/2 krm svartpeppar
Salt
Riven ost

Skär fisken i strimlor. Skala och skiva potatisen. Hacka löken. Lägg hälften av potatisen i en smord ugnssäker form. Lägg på lax, dill och lök. Salta efter behag.



Täck sedan med resten av potatisen. Salta igen.

Vispa samman ägg, mjölk och svartpeppar. Häll på äggblandningen.



Och sen på med lite ost.



Grädda mitt i ugnen ca 1 timme på 225 grader.

Medan puddingen gräddades stekte jag på lite råa rödbetor i smör och salt till de blev mjuka. Ca 30 minuter.



Servera gärna alltsammans ihop med oliver enligt olivtokiga familjen :). Smarrigt!



Nu ska träningskläderna på och kroppen ska få sig ett ordentligt pass på gymmet.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar