fredag 1 april 2011

Fredagsmys med scones

I går kväll överraskade tjejen och jag pappa med nybakta scones till fredagsmyset.

Scones

4 scones, 16 bitar

8 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 gr smör
3 dl mjölk

Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke eller matberedaren.



Blanda med smöret. Tillsätt därefter mjölken och blanda till en deg.

Dela degen i fyra delar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut varje del till en rund kaka, ca 15 cm i diametern. Skåra varje kaka korsvis i 4 delar och picka dem med en gaffel.



Grädda mitt i ugnen i ca 10 min på 250 grader. Bryt isär kakorna och klyv dem.

I vår familj serveras sconsen med apelsinmarmelad, ost och prickig korv. Alla har sitt eget favoritpålägg.
Jag håller mig dock till apelsinmarmeladen. Klart godast! :)



Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar